Trekking torres del paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Birgit Wezelenburg - WaarBenJij.nu Trekking torres del paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Birgit Wezelenburg - WaarBenJij.nu

Trekking torres del paine

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Birgit

30 Januari 2013 | Chili, Torres del Paine

Dinsdag 22-01-2013
Vanochtend was het voor mij 530 op. Ik heb 30 min gemediteerd. Het miezert nog steeds, het drukkende zal wel weg zijn. weer een nieuwe dag ben benieuwd wat deze dag brengt. Heerlijk ontbeten met muesli in de keuken van Alicia. De oude beheerster van het hostel. Wat mij trouwens opvalt is dat hier veelal de tv de hele dag aanstaat, ooko in het vorige hostel in punta arenas, ook stoken e als het maar even wat frisser wordt, terwijl ze eigenlijk energie willen besparen. Een beetje dubbel dan aar goed dat is bijzaak. Nu terug naar de orde van de dag. Na de laatste spullen in de rugzak gepakt te hebben stonden we om 730 klaar, en te wachten op de bus. Buiten regende het nog steeds. We hebben 40 minuten gewacht. Wat bleek de bus vertrok om 730 bij het busstation vandaan en ging dan langs alle hostels om de mensen op te halen. Dus het duurde even. Eindelijk was de bus er en bleek hij vol te zijn. Er moesten eerst 3 mensen uitgestuurd worden. Zij hadden mogelijk niet gereserveerd, en hoopten dat de bus niet vol was. Zij moesten wachten op een nieuwe bus. Dit duurde dus ook even voordat we vertrokken. Dan eindelijk onderweg naar het nationaal park Torres del paine. De reis voerde ons langs vlak landschap, bergen, meren en vlaktes. Prachtige uitzichten onderweg. We stopten even in castille. Hier krijgen wij een entreebewijs die we moesten invullen en ondertekenen. hier stonden de regels van het park op, op zich erg belangrijk om te weten. maar goed dit onderweg ingevuld. De reis ging veel over onverharde wegen, dit betekende behoorlijk door elkaar gehusseld worden. Uiteindelijk waren we bij de ingang van het nationale park Torres del paine, porteria y guarderia Laguna amarga genaamd. Hier moest je de entree betalen en jezelf registreren. Daar aangekomen moesten we wachten totdat we de bus uitkomen. Nu volgt er een staaltje chileense bureaucratie, en een beetje overregeld. Maar goed uiteindelijk kwam er een parkwachter vergezeld van een Engelse dame onze bus in. Eerst het verhaal in het Spaans, wat ik niet kon volgen. Hij vertelde precies wat op het formulier stond die wij net gelezen en ondertekend hadden. Gelukkig vertelde de Engelse dame ons hetzelfde verhaal maar dan in het Engels. Gelukkig maar. Daarna de bus uit. Toen werd onze reisleidster tegen gehouden door de politie. Ze waren bang dat zij zwart een groep leidde, wat verboden is, en alleen door een Chileen gedaan mag worden. Uiteindelijk begrepen ze dat wij een groep 'vrienden waren' die met elkaar op pad waren. dit obstakel overwonnen gingen we het registratiekantoor binnen. hier moesten we per persoon entree betalen bij het eerste loket, bij het tweede loket moesten we een deel van het ingevulde briefje afgeven. nadat dat gebeurd was, Moesten wij een instructiefilm zien over de veiligheid van het park. Daar kregen wij een lijstje met de tijden dat je op een kamp moet zijn. In de nacht mag je je niet meer op de trail bevinden. Ook is dit een checklijst waarnaar gevraagd kan worden als je een parkwachter tegen komt. hier staan weer de regels op. maar goed, na deze procedure gevolgd te hebben gingen we met de bus naar het vertrekpunt van het veer slot grande. Onderweg heb ik een Nandu, een struisvogelachtige, een parende geanaco gezien. Jawel ze doen het zittend en niet staand. Verder een paar roofvogels. Erg mooi om te zien. Daar aangekomen regende het en bleek het veer vol te zitten en moesten we een uur in de regen wachten tot hij weer terug was. hier zag ik een nestje van een musachtige met rode kraag, erg lief om te zien. Eenmaal op het veer voeren we over lago pahoé naar refugio paine grande. Onderweg een aantal prachtige uitzichten gezien alvorens we aankwamen. aldaar werd duidelijk dat we niet naar campamento italiano konden gaan, en dat deze gesloten was en we door moesten lopen naar refugio los guernes. vijf uur lopen zonder pauze om op tijd binnen te zijn. onderweg viel ik van de ene verbazing in de andere. uitzichten over meren en op gletsjers op rotsen. daarnaast zie je onderweg ook vogels en kijk ik om mij heen. wij liepen langs een stuk verbrand bos. een aparte ervaring. de trail liep langs meren, over stenen stranden door rivieren verbrandde bossen, afgewisseld met kleurrijke bloemen. kortom een prachtige natuur. zie de foto's. ik merkte wel dat ik wat trager was, omdat ik wilde genieten en mijzelf niet opgejaagd wilde voelen en liep op m in gemak achteraan. Ik moet weer wennen aan het lopen met een rugzak. Het was niet te warm en af en toe een bui over ons heen op zich gaf dat ook weer een prachtig spektakel qua licht. Ook hebben we een water overgestoken over een soort hangbrug. Deze was erg wankel, en ik had het gevoel hem voorzichtig te moeten nemen. hij wiegde een beetje heen en weer. Daarnaast moesten we een aantal beekjes kruisen.eindelijk bij de campingplek, bleek er nauwelijks plek te zijn, en stonden we allemaal op erg slechte plekken. mijn tent paste net tussen steendood en ik kon hem begaan vastzetten. Ik merk dat ik er nog aan moet wennen. Vandaag vol mijn benzinebrander voor het eerst gebruikt.hij doet het goed. We aten rijst met vis ui en paprika. de bedoeling was alles met een tomatensaus aan te maken maar helaas die bleek in puerto natales achter gebleven te zijn. Het smaakte goed. daarna moest de camping betaald worden er is wel een korting bedongen. het winkeltje bleek eigenlijk niets te kopen wat een echt ontbijt is. we strten morgen met een misosoep en koekjes. we hadden hier een grotere winkel verwacht. maar goed het is een en al avontuur. nu heerlijk slpen in de tent en morgen weer vroeg op. om 800 ontbijt met bepakte rugzak. Bij het koken van heet water bleken Engelsen op een gitaar te spelen erg gezellig. Aan het eind een beetje veel en ben ik weggegaan naar de tent, kortom ik ga nu lekker slapen morgen weer een dag. Ook alles zo goed en kwaad als het kan op orde gemaakt. Verder zien we morgen wel.

Woensdag 23-01-2013
Ik wilde om 630 opstaan, maar helaas door wekker heengeslagen. Ik voel mij wel wat stijf, en heb volgensmijgeslapen als een blok. even kort Mediteren, dan alles opruimen en 800 bepakt en bezakt klaar voor het ontbijt. we ontbeten met noodlesoep en crackers. Vandaag liepen we van refugio cuernos naar campemento los torres. de route liep vandaag langs uitzichten op meren, dwars door steppe velden over stenen en beekjes doorkruisend. onderweg hebben we condors zien zweven. ik kwam veel uitzichten tegen en kom erachter dat ik eigenlijk teveel verkeerde dingen eet, omdat ik hier niets anders kon krijgen, maar wel een notenmix. In een paar honderd meter hoogteverschil kom je verschillende begroeingen tegen. Op 300m heb je eigenlijk geen begroeing meer. Ik werd vandaag verwelkomd door veel wind, het ene uitzicht over vlaktes en meren was nog mooier dan de andere. Het was vandaag wel groener, maar ook leger. Het landschap is toch erg anders anders vergeleken met de Alpen. Op een bepaalde hoogte heb je gewoon geen begroeing meer wat je in de Alpen op ongeveer na 1800 m hebt heb je in hier al na 300 m. De begroeing lijkt erg op bonsaiboomachtigen. Ook de aardlijnen zijn vaak een halve ronding. Vandaag ook prachtig uitzicht. Op stenen pilaren. Waar de condors boven zweefden. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Ik merk wel dat er toch nog het een en nder uit mijn rugzak kan voor de volgende tocht. We werden vandaag gewoon door de werind naar voren geduwd. Verder waren er bruggen ovr de rivieren, waarvan er ook weer een pr hangbruggen. Hier mag je maar met twee personen tegelijk op. Je loopt gewoon over een brullende rivier. De geluiden van wind water en vogels vind ik prachtig om onderweg te horen. De route was een beetje glooiend, maar niet lastig. De zon scheen volop. Aangekomen bij hotel Les torres pauzeerden ewe even en konden we inkopen doen voor de lunch. het was nog een klein stukje doorlopen naar de camping. ik kom steeds meer in mijn element en voel mij steeds ontspannender worden.gewoon heerlijk om hier te zijn in de natuur. Wonder boven wonder was deze camping niet erg druk, en zeer schoon. Je had. Voldoende toiletpapier, en douches met een grote stortdouchekop. Helemaal niet verwacht maar toch wel fijn om later even te kunnen douchen en haren te wassen. Wat een luxe. Een aantal besloten om nog een klein tochtje te maken, waaronder ik naar het uitzichtpunt van de echte Torres. Deze zijn al prachtig op de route naar de camping te zien. wat een gaaf uitzicht. wij gingen na de lunch met brood en tonijn met mayonaise op pad. op een gegeven moment was er geen hartig beleg meer en at ik brood met ketchup ook lekker tijdens zo'n tocht. Tijdens de lunch kwam een nieuwsgierig musachtige met kuif koekeloeren en stond mooi o de zitbank te paraderen. Bij de campings zijn soms winkeltjes waar we inkopen kunnen doen voor eten, dit scheelt kilo's dragen. het was heerlijk lopen met een lichte rugzak. Ik had eigenlijk alleen maar eten, drinken en regenkleding mee. Wat liep dit soepel zeg heerlijk ontspannen. Aan het begin kwamen we een vos tegen die rolde no geen 10 meter voor ons op de weg. W dachten eerst dat het een hond was. we zijn richting campemento chileno gelopen, ivm de sluitingstijden besloten we na 1uur lopen terug te gaan. Onderweg werden we ook verrast met een paar paarden die eten en drinken vervoerden naar de hut. mooi om te zien dat de dieren er goed uitzagen, en het geheel was vastgezet in netachtige zadeltassen. ons uitzichtpunt zagen we helaas niet de Torres maar wel een gletsjer en uitzicht over het hele dal erg indrukwekkend. daarna ging het dalen erg vlot en gingen we nog wat drinken in een cafe bij de refuge. hiervandaan werden we verrast door een prachtig uitzicht op de torres. onderweg heerlijk gebabbeld m de anderen en genoten van de uitzichten terug op de camping was de grootste beloning van de fag natuurlijk de duoche. hierna heerlijk pasta met tomatensaus maïs en erwtjes en nog een beetje paprika gegeten met toetje, en we hadden zelfs koekjes bij de koffie. daarna de afwas en lekker vroeg slapen. morgen weer vroeg op. morgen gaan we naar sereno ongeveer 13 km lopen. 815 ontbijt. vandaag ook weer een hoop geleerd over rugzakinhoudetc. was Eer leerzaam, alleen blijk ik sommige dingen uit onzekerheid mee te nemen, terwijl ik het eigenlijk niet nodig heb. kortom voor fe volgende tocht gaat er heel wat uit de rugzak alsnog. deze ervaring kan ik weer meenemen voor volgende tochten. mijn voorbereiding was niet ideaal. deze lessen neem ik mee, en min inentie is om e toe tepassen. nou ja al diende leer ik er elke keer weer iets bij. Nu in de tent hoor ik de wind Ruisen om de tent. Een heerlijk geluid. Ik ga dit zeker gebruiken om in slaap te komen. ben weer nieuwsgieig naar morgen, wat er allemaal komen gaat.

donderdag 24-01-2013
vanochtendens werd ik wakker van het gehinnik van paarden en allerlei vogelgeluiden, een prachtig concert om naar te luisteren. Eigenlijk een cadeau om zo wakker te worden. Vanochtend hadden we een luxe ontbijt. Brood met kaas en jam, en droge soja crackers. Vlak voor het ontbijt werd een kudde paarden bijeengedreven prachtig om te zien n te horen. De camping bevind zich vlak bij een ranch. voor het ontbijt alles zoveel mogelijk inpakken. Er werd tegelijk inkopen gedaan voor avondeten en lunch. Het was ondanks informatie ter plekke niet geheel duidelijk wat we bij de volgende camping, camping seron konden halen. Dit betekende een blikje tonijn broodje en zakje jam extra in de rugzak. Er was verder nog een toetje over, deze werd verloot en ik had hem gewonnen. Dt betekende dat ik nog een yoghurt met muesli kon eten. Wat een traktatie. Vandaag start mijn grote uitdaging om geen zoete koekjes en zoete dingen onderweg te eten en alleen maar mijn vruchten notenmix te eten. Dit is een hele uitdaging voor mij. Vandaag ging de tocht van campemento las torres naar campemento seron. We startten met het zoeken van het begin, dit was even zoeken uiteindelijk warenwarempel pad. De tocht voerden ons vandaag door prachtige groene valleien, bosachtige gebieden en uitzichten over prachtige uitgestrekte velden. Prachtig om te zien. We werden omringd door groene heuvels in veel verschillende tinten groen. Onderweg hebben we condors gezien, een Egyptische valk en veel vogelgeluiden gehoord waaronder een specht. Ontzettend mooi om te horen en te zien. De tocht was een beetje glooiend. Na een wat langere afdaling kwamen wij bij oneindige velden met margrieten, een soort helmgras met rode pluim enen soort koren vermengd met veel verschillende tinten groen echt een prachtige zee van kleuren en het zicht op deze velden zijn eindeloos, en duurde tot de camping. Eenmaal op de camping bleken we hier geen brood te kunnen kopen en hadden we geen ontbijt en lunch voor de volgende dag. Voor ontbijt konden we meeeten in het hutje. Hier aangekomen was er ook een paarden met 2 paarden aangekomen om spullen te brengen. Mooie paarden met een soort Mongoolse zadel op de een en een soort kruis voor de last die gedragen moest worden. Ik vond de paardenman een prachtig uiterlijk hebben. Van hem en zijn paard een prachtige foto gemaakt. Mogelijk hebben we morgen voor de lunch rijst met vijgen en een soort pasta. De dag is best lang. We lopen ongeveer 6 of 7 uur. In ieder geval lijkt het altijd weer een verrassing wat we bij onze overnachtingsplek kunnen krijgen. Na de lunch even de benen gestrekt en naar de rivier gelopen. Bij het wachten op de anderen zagen we heel dichtbij een roofvogel neerstrijken. super mooi om te zien. kortom qua vogels is er genoeg te zien. Dit was een prachtig gezicht en erg rustgevend heerlijk om tot rust te komen. Ook niets te hoeven, even geen taken omgetoverd doen gewoon lekker ontspannen en genieten. Daar zagen we een zwaluw en een andere grote roofvogel, altijd weer een prachtig gezicht. nu heerlijk mijn dagboek aan het bijwerken. Hier kreeg ik een babybell due was erg lekker. Ik lijk al vn kleine dingen weer meer te genieten. Ook het minder eten en meer drinken ging super goed vándaag. In ieder geval heb ik een hoop minder zoete dingen tor jij genomen. Het is verder ook droog gebleven, wel minder warm dan gisteren. het dalen wat ik altijd erg langzaam deed gaat nu een stuk sneller echt een fijn gevoel. Op deze camping zijn wel meer muggen. Maar heel veel insecten ben ik niet tegengekomen, buiten een paar vlinders om. en nu we op een camping aan een rivier zitten hebben we iets meer muggen. Verder lekker relaxen en schrijven op de camping en hangen in de tent tot we gaan koken. Ik voel me wel moe, maar lekker moe. Nu ben ik vooral bezig om de tent van een enkele mug vrij te houden, maar goed ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.na het eten lekker slapen en morgen op tijd op, aangezien we een lange dag hebben. Vanavond nog het een en ander beleefd. Zo hebben we weer een heerlijke maal gegeten dit keer was het rijst met vis, tomatensaus, en erwtjes en oregano echt een heerlijke maaltijd voor dit soort tochten. Daarna werd er voorgelezen uit het tochtenboekje wat we morgen kunnen verwachten. We hebben 19 km te gaan door zeer variërend landschap waarin we van alles tegenkomen. We lopen dan van seron naar campemento dickson. Na het eten heb ik nog een klein wandelingetje gemaakt door de margrietvelden. Het is gewoon niet te beschrijven zo mooi. Een uitgestrektheid van wit met lichtbruin, rood en beetje groen. Echt ik kreeg het gevoel het gras te aaien en zo erdoorheen te Lopen. dat valt mij sowieso op. De verscheidenheid aan landschappen gepropt binnen 500 meter hoogte verschil en op zo'n korte afstand van elkaar. Alsof elk klein gebieden afzonderlijk zijn eigen microklimaat heeft. Het is gewoon indrukwekkend en bijzonder. Het was weer heerlijk om even de benen te strekken. Morgen eten we ontbijt in de hut met brood boter, kaas ei, jam thee koffie en melk. Echt iets om naar uit te kijken. Hoeveel het is weet ik niet, maar dat zie ik morgen wel. Morgen wacht ons weer een heel ander soort landschap van moeras tot heuvels meren en gletsjer. Ik val weer van de ene verbazing in de andere. D schoonheid van de elden waar ik nu kampeer raakt mij enorm. Nu lekker slapen en. Roepen op tijd weer op ontbijt is namelijk om 800. het is nu wat kouder hier. Ik kruip heerlijk in slaapzak en ga lekker op tjd slapen. Ik kan. Uitkijken naar het eitje morgen ochtend. Ik vind trouwens one reisleidster we erg komisch. Ze heeft iets nonchalants en een bepaalde kindsheid over zich heen. Heerlijk om in de groep te hebben. K kan heerlijk met haar lachen. Ik heb het naar mijn in en merk steeds meer dat ik mijzelf een bijzonder cadeau gegeven heb.

Vrijdag 25-01-2013
Vanochtend hoorde ik eindelijk mijn wekker om 630. Ik was ook al om 400 wakker geworden. De tent en alles is een beetje klammig. Ik hoop dat ik het nog enigszins droog kan inpakken. Ik zie wel. De zo begint te schijnen. Dus nu opruimen en dan ontbijten en op naar het nieuwe avontuur. Ik zie wel wat de dag brengt. Vanochtend bleek er zelfs ijs op de Tent te staan. De tent was nat, en deze lieten we drogen tot na het ontbijt. Het ontbijt was een waar feest. Deze bestond uit cornflakes met melk, ik gebruikte mijn sinaasappelsap door de cornflakes. Verder was er roerei, kaas geroosterd brood, advocado, jam thee en koffie. Dit werd klaargemaakt op een heel oud fornuis echt een juweel om te zien. Voordat we weggingen moesten we wel een evaluatieformulier invullen. Na het ontbijt de tent ingepakt en gingen we op weg. De hemel was weer blauw kortom een warme dag was er te verwachten. Vandaag was het weer super mooi en afwisselend. We begonnen de trek met een wandeling langs de rivier en door Margriet velden. Zo nu en dan hadden we een prachtige aanblik op mooie meren met Bergen in de achtergrond. Verder voerde de tocht over een pas met opnieuw een uitzicht op een meer. Het landschap veranderde hier in een soort steppeachtige landschap met wat velden en kleine oerbossen. prachtig om te zien. In het meer zwemmen eenden. Zij dobberden op de golven. Rond 1300 hadden we lunch met koude rijst en vijgen, ik voegde er mijn notenmix aan toe en wat cup a soup poeder heerlijk vullend. hier hadden we uitzicht op een meer en bergen. Na de lunch ging de trek verder door grasvelden en bossen bomen langs dit stuk werden we vergezeld door een uitzicht op de dicksongletsjer en twee van de torres rotsen. Super om continu hierop uitzicht te hebben. Het was wel erg warm. Net na de lunch heb ik samen met Henk nog water gefilterd. Dat water is bijna op gegaan. In totaal heb ik dan ongeveer 3 liter water gedronken. Ik heb zelfs op een gegeven moment van mijn buff een hoofdnekdoek van gemaakt. De zon begon een beetje op mijn hoofd te branden. Het was echt warm. Daarna was het nog een klein stuk naar de camping. Onderweg kwam ik ook nog prachtige flora tegen en huppelde een musje zelfs voor mij uit het pad op. Het laatste stuk was een kruip en sluip door route over plankjes dwars door het moeras heen echt super om te zien. Het allerlaatste stuk had je vanaf een topje een uitzicht op de gletsjer en de camping. As laatste volgde er een steile afdaling naar de camping. Niet super moeilijk. Vlak voor de afdaling kwam ik nog een prachtig soort rododendron tegen. Ongelooflijk mooi. Op de camping met een refugio. Hier weer eerst de tent op orde en alles klaarmaken voor morgen. Er waren paarden aanwezig en een prachtige gaucho, paardenman, met een salopette op, en een andere helper met een riem met grote gesp en een mes achterop leuk om te zien. Ook deze refugio is prachtig. Een oude kachel, en de bewaarder maakt zijn eigen brood. Morgenochtend hebben we hier weer ontbijt. Vandaag werden we voor het eerst gecontroleerd door een parkwachter, hij vertelde ook wat we onderweg konden verwachten en dat het een tocht van ongeveer 4 uur was. Ook dat we mogelijk de komende dagen mooi weer hebben, wat erg fijn is, zeker met een lange afdaling voor de boeg. O de camping kon ik naar een strandde lopen war je een mega uitzicht heb op de dicksongletsjer. Het begint nu al kouder te worden, zo'n contrast eigenlijk. Daarnaast moet ik mijn camera opladen. Deze ligt al aan het infuus. Het is gewoon een prachtige camping. Verder is de groep leuk en iedereen doet iets bij het eten. Ook herken ik in verschillende groepsleden een aantal karaktertrekken van mjzelf, die bij mij minder aan het worden Zijn. ik vind het nu bijvoorbeeld heerlijk om niet meer te hoeven zorgen voor anderen, dat scheelt een hooo energie zeg, echt super. of ook iemand die erg van controle houdt en soms zich zorgen maakt over de komende dagen en wat star lijkt en trots laat zien wat voor handige dingen hij heeft. iemand die houdt van overzicht en regelmaat. ook. Een aantal rustige mensen. Kortom een veelzijdige groep waar alles in zit die je nodig hebt op zo'n reis. Maar zelf vind ik het heerlijk om niet meer met anderen bezig te hoeven zijn. Ik begin nu echt te ontspannen en ben heerlijk aan het genieten. Onderweg is er ook zoveel te zien, dat ik soms niet meer weet hoe ik moet vertellen. Vandaag aten we kippensoep met rijst, en een rijstprutje wat opzwelt met wat groente erin en een plankje ceranoham. Helaas voor mij maar toch heb ik mijn eiwitten nodig. Nu ja ik denk dat het weer een koude nacht wordt, maar wel oké. Ik ga zo. Mijn benen nog even strekken langs het water. dan heerlijk mijn slaapzak in en een lekker dutje doen. Morgen een korte dag naar campemento los perros. Dan zien we wel weer wat voor avonturen we dan tegenkomen. Ik ben al nieuwsgierig, nu eerst een wandelingetje. O ja verder onderweg wordt ik vergezeld door het geluid van water wind en vogels heerlijk gewoon. Nu morgen weer een dag. Ik heb toch nog een anekdote. Er zijn in dit park regels voor het wc papier. Als je het onderweg doet moet je je w papier inpakken en meenemen. Het grote afval wat je achterlaat, alvorens je het doet moet je eigenlijk een gt van 80cm maken en het daarin doen. Zie het voor je, je moet even plassen en tegelijk poepen, het lukt dan toch niet om ook nog een gat te graven. Ik bedek het dan mooi. Ook mag je het niet te dicht bij het water doen en naast de trek. Maar hier komt het gekke, je mag geen eigen trek maken, en je wil het niet op de route doen, dus doe je het er net naast. As je h Ier naar de wc gaat op decamping of in een hostel, moet je je wc papier in een emmer of afvalbak naast de wc pot gooien. Je begrijpt wel dat uit gewoonte het papier af en toe uit de pot gevist moet worden. Ik denk dan weer o je vergeten. Maar goed even een. I nder frisse anekdote maar zo gaat het hier. Verder zie je hier ook zwaluwen, nou j ik beleef gewoon teveelom alles te vertellen. Daarnaast ontdek ik dat handelen van uit angst erg veel energie kot,p en handelen vanuit vertrouwen,en het nu veel relaxter en ontspannender is. Eigenlijk ook een beetje gek om te ervaren dat het om 2200 nog licht is. Nu ga ik afsluiten en slapen.

Zaterdag 25-01-2013
Vandaag weer een prachtige dag. Vanochtend weer op tijd op. Alles was weer vochtig, en het duurde even voordat de zon zich liet zien. Dit betekende na het ontbijt de tent inpakken. Het was even wachten tot het ontbijt. Het ontbijt was verrukkelijk. We hadden volkoren Cornflakes, sap, thee en koffie, versgebakken brood, kaas jam en roerei met kaas. Kortom een ontbijt om van te smullen. Aldaar begrepen we dat er op campemento los perros boodschappen gedaan konden worden. Dus hoefden we alleen maar lunch mee te nemen. Lunch bestond vandaag uit versgebakken brood, crackers, jam, een soort vaste room, en tonijn. Kortom een verrukkelijke lunch. De tocht liep vandaag voornamelijk door bos, ik kreeg een soort ardennengevoel erbij, het was wat glooiend, en onderweg werden we verrast door prachtige uitzichten op gletsjers. De eerste was een laatste blik op de dickson gletsjer. verder hebben we een zwarte specht gezien, die was heel bijzonder. Hij bleef gewoon zitten in de boom terwijl wij ernaar keken. D paardemannen kwamen ook nog voorbij denderen een prachtig gezicht, een gaucho op een wit paard voorop en een gaucho achterop, en ertussen in 5 beladen paarden. Je hoorde het denderen door het bos, gewoon een prachtig gehoor. Verder werd ik vergezeld door het geluid van stromend water , gewoon een super geluid. Uiteindelijk na wat klimmen en dalen, en wat gammele bruggetjes over rivieren genomen te hebben, kwamen we bij oude eindmorenen van een gletsjer. Daar lunchten we. Een lunchplek met uitzicht. De weg vervolgde daarna door de morenen heen, en bovenop hadden we een prachtig uitzicht op een gletsjer die in een meer uitkwam, waar stukjes ijs nog gewoon indreven. Een verbluffend uitzicht. Een half uur later liepen we in een bosje en stuitte op campemento los perros. Een ,camping in het bos. Prachtig gelegen. Het heeft een douchebak met gordijn ervoor waar je vanuit de natuur zo instapt. Na hier wat koffie en thee gedronken te hebben en de tenten op o ree gemaakt te hebben, en de inkopen voor de komende dagen verdeeld te hebben. Gingen we omweg naar de Maradona van de puma gletsjer. Het begin pad moesten we eerst zoeken, in eerste instantie liepen we verkeerd en kwamen we te hoog uit. Toen we lager bij de gletsjerrivier bleven en een slang naar de rivier volgden vonden we een pad naar de gLtsjer. helaas moesten we een rivier oversteken. De brug moesten we zoeken. Deze bestond uit niet meer dan 2 balken aan elkaar verbonden met 2 plankjes, die als sport dienden, zo'n 40cm uitelkaar, behalve de laatste. Het was balanceren naar de overkant, en vervolgens moesten we een iets rustiger riviertje oversteken door op stenen te stappen. Daarna vervolgden we onze weg door in het begin een oud bordje pumagletsjer en witte pijlen te volgen, uiteindelijk ging de markering over in blauwe plastic touwtjes. Het pad was zoeken en avontuurlijk, we moesten over oude bomen heen stappen onder bomen doorkruipen en dwars slingerend al klimmend het bos door. O een gegeven moment waren we even het pad kwijt, terwijl we er bijna waren. Na een stukje terug gelopen te zijn vonden we een pad naar de start van de morenen. Eerst hebben we een markering met een sjaal gemaakt, daarna een eigen Steegmans gemaakt en toen stapten we het bos uit zo ineens op de morenen van een gletsjer. Te bizar voor woorden. Her zagen we steenmannen staan, een stapel door mensen op elkaar gelegde stenen die een route markeren, die ons de weg wezen. Deze volgden we een beetje zo over de morenen heen, totdat we een goed uitzicht op de gletsjer hadden. helaas was deze gletsjer niet erg groot en had hij veel puin bij zich. Zo zag hij er aan de onderkant wa bruinig uit. Maar nog steeds een machtig gezicht om naar te kijken. Tijdens deze tocht werden we vergezeld door twee jonge Spaanse meisjes, die deze tocht niet alleen durfden te doen en vroegen of ze met ons meemochten. Hartstikke gezellig. Zij hadden nog nooit dit soort terrein gezien. Wij hadden genoeg ervaring in de groep om ze mee te nemen super leuk dat ze het deden. Op de morenen even genoten van de gletsjer en daarna wat foto's genomen, en toen weer terug. Het was weer even zoeken naar de steenmannen, maar uiteindelijk vonden we deze.fde weg terug en duurde de terugvocht minder lang dan verwacht. Hij was net zo spectaculair als de heen weg ook nu moesten we weer het smalle bruggetje over. Maar goed we hebben het gered, en het was gewoon leuk om te doen, heerlijk zo'n avontuurtje erbij, Zomaar cadeau gekregen. Op de camping begonnen we met koken en de rugzakken klaarmaken voor een lange dag morgen. Een dag an ongeveer 11 uur lopen. In deze tocht zitten een klim en een mogelijk wat alpienachtige afdaling, en daarna nog aardig wat kilometers langs gletsjer grey. We gaan naar campemento grey en starten met lopen om 630, dit betekend 445 op. Mochten we het iet redden, hebben we een plan B. GA we onderweg op een camping nog kunnen overnachten met noodmaaltijden. Morgen voor ontbijt hebben we crackers met mayonaise, en rijst met wat prut. er werd in deze winkel helaas geen vis verkocht. Vanavond hadden we pasta met een soort kaas tomatensaus. Wel is een iemand in de groep op dit moment mogelijk een beetje oververmoeid en heeft die een beetje last van de warmte gehad, door met veel bloot te lopen, en veel bloot in. Zon te liggen. Maar goed hoe het morgen gaat zien we wel. Zij heeft in ieder geval goed gedronken en wat paracetamol gehad, hierdoor kan ze goed slapen. Haar rugzak zal morgen lichter gemaakt worden, zodat zij lichter kan lopen. ook ik heb goed gedronken, dit oet om rgenochtend ook. IK heb morgen de schone taak van de rijst klaar te maken. Deze reis is in ieder geval een uitdaging qua eten, en een culinaire uitdaging, om met dat wat we krijgen voldoende klaar te kunnen maken om de dag goed te beginnen. Morgen weer een dag vol avontuur. Tot nu toe lijkt het weer ons gunstig gezind. Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar wat morgen komt. Ik ben in ieder geval volop aan het genieten. Ook merk ik dat ik tijdens het lopen toch veel org. Dachten zit. Zodra ik dat door heb komt de lach op mijn gezicht en realiseer ik mij wat voor machtig cadeau ik mijzelf gegeven heb. Het is 2200 en ik ga lekker slapen. Morgenavond is het volle maan, ben ook daar nieuwsgierig naar. Alarm op iPad heb ik gezet om 435. Dus voed slapen is belangrijk. Trouwens met het onderweg minder snoepen en eten gaat hartstikke goed, ik eet voldoende bij mijn lunch en eet op die manier minder zoet en drink erg veel, dit werkt. Ik voel mij heerlijk fit. Op de camping zelf, en als ik niet actief ben is het lange mouwen aan en pet op tegen de felle zon en straling. Ook moet ik goed smeren. Mijn lip was vanochtend iets dikker, deze was ik blijkbaar vergeten. Nu heb ik daar aandacht voor. Opnaar een nieuwe dag.

Zondag 27-01-2013
Vanochtend was het vroeg op. Ik stond om 435 op en zette een brander aan voor de rijst tbv ontbijt. We hadden hier anders alleen maar crackers met mayonaise of jam. Voorbij was dat te weinig. A was het wel de derde dag rijst of zo. Dus velen kwam de rijst uit de oren. We hadden namelijk ook al een keer rijst met vijgen voor lunch omdat er geen brood en geen crackers waren. Ja we moeten wat. Na dit verrukkelijk ontbijt wat klaar werd gemaakt in een prachtige ronde koooktent alles was hier een beetje gammel. Maar goed al met al na alles ingepakt te hebben liepen we 636 weg. De trekking voerde ons door het bos omhoog zigzaggend naar een tussenpasje met prachtig uitzicht helaas regende het hoer war waardoor de regenjassen aanmoesten tegen de kou en de wind. ME wind was verraderlijk. Het pad door het bos was echt prachtig. Daarna liepen we langs morenen tot we weer een bosje tegenkwamen waarna de echte klim naar de pas john garner volgde. De pas was 1265m hoog. Het kamp waar we vandaan vertrokken lag op 565m. Kortom een pittig stijging van 600 m. Deze Stijging ging over morenen en sneeuwvelden omhoog naar den john garner pas. De wind waaide hier erg hard, en we hadden de reenkleding en handschoenen nodig. naast de wind eende het ook soms een. op de pas hadden we onze eerste aanblik van de grey gletsjer met een prachtige regenboog. daarna volgde een afdaling door de morenen en het bos met zo nu en dan een blik door de bomen heen op de gletsjer. waanzinnig bijzonder dat een bos gelijk naast de gletsjer is. Je hebt hier zulke bizarre landschappen en schijnt zelfs overal microklimaten te hebben, waardoor het landschap zo verscheiden is. De afdaling zou pittig zijn, maar hadden ze goed afgezekerd met trappen en trapleuningen en ier en daar een touwtje. Net na deze afdaling hadden we onze lunch. Deze bestond uit soep, thee, koffie, crackers met mayo, tomatensaus en oregano kruiden en tonijn dit ging erin als zoete broodjes. Vervolgens vervolgden we onze tocht volgens de kaart langs de hoogtelijn. Helaas hadden we weinig horizontale kilometers en ging het vrij veel op en neer. Af en toe moesten we een diepe rivierdal door of uit. Ier moesten we dan via een soort ijzeren trap in of uit. Onderwijl werden we steeds vergezeld door een prachtige blik op de grey gletsjer, wat echt waanzinnig blijft zo' n grote gletsjer, hier zijn gewoon geen woorden voor. kortom deze tocht zat vol verrassingen iedereen liep goed, her en der wat kleine moeilijkheden, maar over het algemeen verliep de tocht erg goed. en stuiterde ik weer van de ene verbazing in de andere. de wind was op de open stukken zo hard dat ik Ina omver werd geblazen, ik moest mij echt schrap zetten om te blijven staan. Zo liepen we naar een camping die niet meer bestond, maar hier hadden we wel een mirrordor naar de gletsjer. hier ben ik even gaan kijken wow wat een aanblik weer. ik kan het bijna niet beschrijven. na de afdaling was het weer weer beter geworden en konden alle lagen weer. Het laatste stuk zou een uur of twee duren maar liepen we in ongeveer een uur. Tijdens dit laatste stuk moesten we via een hangbrug een diep dal oversteken. Het grappige was dat ze deze brug hadden vastgemaakt aan palen en je moest hem afdalen via een houten trappetje. Niet veel later kwam de camping in zicht. Her was het de tent opzetten en een verrukkelijke hete douche. Eindelijk kon ik weer mijn haren wassen. Hier aten we diner in de refugio, echt heerlijk brood met pittige tomatenmix, aspergesoep, en ik had een tortilla met een kaasomelet en een vage groente, en als toetje hadden een soort line met zeer dikke room, wat als een soort plamuur aan je tanden bleef zitten. Daarna nog gezellig koffie en thee gedronken en doken we na een wandeling van ongeveer 10 1/2uur naar bed. De trek voelde niet echt als 1100 lopen, vanwege de enorme afwisseling die je oderweg tegenkomt. Volgens het boekje was het elf uur. Het is een super sociale groep doe ook heeft voor elkaar en elkaar in de gaten houdt of iedereen wel goed loopt, en als iemand het moeilijk heeft wordt die gewoon geholpen. Dit is gewoon een heerlijke sfeer om in te lopen. Op de camping hebben we trouwens een huisval gespot die laag overvloog. kortom een lange dag die is afgesloten met echt eten. Nu morgen hebben we een korte dag van ongeveer vier uur lopen, naar de laatste camping. Op zich wel fijn. Ben benieuwd welke verrassingen de tocht morgen weer in zich heeft. Ant langs de hoogteLijn lopen betekend eigenlijk stijgen en dalen dwars door rees jollende landschappen heen. Dit is gewoon mooi, en af en toe wat minder eten hoort er soms wel bij. Ik leer te doen met wat er is, en of ik trek heb of niet ik m oet eten. Dit betekend voor mij flexibel zijn, wat mij makkelijk afgaat. Morgen in ieder geval heb ik ontbijt ingekocht. Een blik fruitsla en een sopaipia een soort pompoenbroodje. Ben benieuwd. Ik ga nu weer slapen en heb denk ik genoeg verteld.

Maandag 28-01-2013
Vandaag een relaxed dagje. Ik had zelf eier zo goed geslapen, ik had het weer eens veel te warm en werd soms badend in zweet wakker, maar goed dit hoort er allemaal bij. We hebben echt geluk gehad met het weer. Vandaag was het weer een dag voor korte mouwen tijdens het lopen. Het was om 800 ontbijt, dit ging er goed in. Tjdens het intbijt liet een zwarte specht met rode kop zich zien. in de ochtend werden we gewekt door het gekrijs van jonge valken die schreeuwden om voedsel. zij struinden ook de camping af. ik wist niet wat ik zag. Daarna ben ik met een groepje een ochtend Nike gaan maken, om de afgebroken stukken gletsjerijs in het meer van dichtbij te bekijken. Dit resulteerde in een wandeling wat een beetje klauteren was en een soort pad, waar we steenmannetjes volgden en uiteindelijk verschillende uitzichten hadden. Het eerste was op een soort grijs/zwart zandstrand. Je zag onderweg gewoon het doorzichtige ijs op de oever liggen. Ook had het ijs veel verschillende kleuren, van diepblauw tot wit en doorzichtig en lichtgroenedht heel bijzonder. In de verte werd het uitzicht beloond met een regenboog. Ook zagen we een bootje varen over het gletsjermeer. Z klein. Na het strand liepen we al klimmend verder naar een volgende baai. Her werden de ijsbergen op water echt erg hoog, ik had niet verwacht dat die bergen zo groot zouden zijn. Vanaf dat punt hadden we een prachtig uitzicht op de gletsjermond en de ijsbergen echt heel bijzonder. Vervolgens volgden we een soort pad naar een andere baai en uiteindelijk weer terug om hoog naar een bospad die ons terugleidde naar de camping. Dit was echt heel bijzonder om te zien. Ook liet de zon de ijsschotsen af en toe glinsten en de kleuren dieper naar voren komen. Ik wist gewoon niet wanneer ik een foto moest maken, het ene beeld leek wel mooier dan het andere. Verbijsterend mooi. Ik had het niet willen missen. Een groot voordeel was dat de spieren gelijk wat warm waren. Ik merk wel dat ik niet altijd even ontspannen ben. Ik doe zoveel indrukken op, en ik realiseer soms nog niet helemaal wat een prachtig cadeau ik mijzelf met deze reis geef. Toen we terugkwamen dronken we of een kop thee en pakten we relaxed de tent en liepen om 1200 richting campemento paine grande. tijdens het wachten werden we beloond met een valken vogelshow en hebben we nog een condor gespot, kortom genoeg cadeautjes om de dag mee te beginnen. Het kamp aan lago pehoe, het meer waar de trek startte. Deze trek was niet zwaar maar er zaten wel wat klim en klauterstukjes in. Ik was veel in gedachten verzonken, en werd weer wakker geschud door prachtig vogelgezang of de wind of een pachtig uitzicht. heel lang liepen we langs lago grey met inzicht op de gletsjer en op ijsschotsen die in het meer dreven. D ene mirrador was nog mooier dan de andere. Al verder lopend ging het pad wat glooiend een beetje omhoog en omlaag Richting de camping. Het bos was op sommige stukken eerbrand, en het moeras wat we verwacht hadden was er niet, of hadden e wat planken gelegd, die als brug dienden. Op deze route kwamen we veel dagjes mensen tegen. D uitrusting was soms erg betekenend. Ik zag iemand met moccasins voorbijkomen. Maar goed soms lach ik van binnen als ik dat zie. In de voorgaande dagen zagen we bijna niemand. Het kamp bleek ver weg, eindelijk kwam er een azuurblauw meer in zicht, dit was lago pehoe waar het kamp aan ligt. Deze viel weg en op een gegeven moment zag ik de vlaggen, en moesten we nog helemaal om een bergje heen lopen. Maar het was fijn dat ik die zag want het einde was in zicht. De benen voelde een beetje zwaar en de voetzolen een beetje moe. Aangekomen op het kampement werd ik verwelkomd en ben ik eerst wat cola gaan drinken en heb even in de zon gelegen. Uiteraard met lange mouwen vanwege de straling. daarna was het tent opzetten en eten klaarmaken. Vanavond aten we rijst met ham ei en maïs, een soort nasi en fruitsla toe. Echt heerlijk, een waar feestmaal. Daarvoor moesten nog wat zaken besproken worden voor de volgende tocht, maar dat was gauw besloten. daarna ben ik nog een klein wandelingetje gaan maken naar een uitzichtpunt net boven het kamp. Hier hoorde en voelde ik de wind om mij heen suizen, echt heerlijk. De wind speelde ook met het water, deze toverde het water eigenlijk om in waaier golven een prachtig gezicht om te zien. Her heb ik even gemediteerd en kwam ik even tot mijzelf. Was erg fijn. Daarna ben ik weer naar beneden gelopen en heb ik mijzelf klaargemaakt voor bed. Morgenochtend is het weer om 800 ontbijt en nemen we de eerste Ferry, zodat we voldoende tijd hebben om de bus te regelen. Op die manier hebben we de meeste tijd in puerto Natales om de laatste dingen te regelen voor de volgende tocht. Ik ga in ieder geval kritisch kijken wat ik wel en niet mee moet nemen. Ook ga ik met mijn tentmaat kijken wat we kunnen delen om gewicht te kunnen sparen. Zo kunnen we voor de volgende trek een stuk lichter lopen dan ik nu gedaan heb. Ik vind dit een uitdaging. Maar heb er al zin in. Morgen weer een heerlijke douche en kleren wassen en klaarmaken voor los glaciares waar we woensdag naar toe. Dit ligt in argentinie. Ik wacht alles af en zie wel wat er allemaal op mij afkomt. Ik heb er zin in en ga nu lekker slapen. Verder hebben we met deze trek echt heel veel geluk gehad met het weer. We hebben altijd de temt droog in kunnen pakken en liepen dagelijks in korte mouwen behalve toen we de pas namen. W have survival THE O zoals ze dat hier in dit park noemen. Eigenlijk wel super. hier hadden ze een t-shirt van en die heb ik utieraard gekocht. helaas hadden ze die niet meer in zwart, maar ja ik wilde hem gewoon hebben. het was een prachtige trek vol belevenissen en bijzondere natuur. ik heb het nergens nog zo gezien, werkelijk waar.

Dinsdag 29-01-2013
Vanochtend werd ik vroeg wakker door de telefoon van iemand anders, en ook had ik het warm. De tent houdt zich goed in de harde winden hier, hij beweegt alleen wat heen en weer, maar dat is niet erg. D dag begint in ieder geval met zon. We oen wel wat we nu weer meemaken. Elke dag is het weer een verrassing wat ik beleef. Dat vind ik ook zo leuk hieraan. Ik heb op zich naar omstandigheden redelijk geslapen. Ja de wind legt mijn tent soms een beetje dwars plat, maar hij houdt zich goed. Hier ben ik blij om. Tot mijn verbazing hadden we ontbijt in het hotel. Dit bestond uit brood met kaas en worst, ei, en havervlokken met yoghurt. Een waar feestmaal. Het was met de wind best een werk om de tent in te pakken. Na het ontbijt gingen we wachten op de boot in de wind. een prachtig gezicht. Wat de wind met het water doet. Rond een uur of 10 kwam de boot. In de boot werden mijn ogen wat zwaar en begon ik te soezelen. Heerlijk eigenlijk. Eenmaal aan de andere kant van meer pehoe. Bleek onze bus pas om 1330 te gaan. Uiteindelijk besloten we om te wandelen naar een waterval in de buurt. Deze denderde letterlijk hard naar beneden. Echt super om te zien. De weg ernaartoe daar was de wind de grootste tegenstander. Ik moest echt in de wind hangen om niet omver te waaien. maar wel een prachtig gezicht. Eindelijk in de bus werden mijn ogen erg zwaar en viel ik in slaap. Onderweg zag ik af en toe een condor en wat quanaco's. Bij de entree moesten we lang wachten. Verder onderweg naar puerto Natales zag ik nog flamingo's. Eenmaal in puerto Natales, heb ik mijn rugzak verder geleegd en schone kleren aangedaan echt heerlijk. Verder hebben we met zijn allen gegeten. Morgen gaan we naar Argentinië en slapen we in el chalten. De start van onze de tweede trekking. De trek is verder goed verlopen, en vandaag was gewoon een reiswagen en alles weer voorbereiden voor de volgende teek. Eindelijk had ik weer een stuk fruit te pakken. Wat was dat smullen. Ik heb geen idee wanneer ik weer iets kan posten.

  • 30 Januari 2013 - 10:51

    Mary:

    Prachtig verslagen, geeft goed idee van wat je allemaal ziet en doet. Liefs mama

  • 30 Januari 2013 - 12:50

    Jacques:

    Dag Birgit,
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt.
    Werkelijk onvoorstelbaar.
    Wat mij aanspreekt in jouw verhaal is de "struggle for food". Het blijkt toch maar weer dat voeding absoluut noodzakelijk is, maar vooral dat de voedzaamheid boven smaak gaat. Daar denken wij in ons dagelijks leven te weinig aan.
    Goed ook dat je jezelf zo tegenkomt en vooral dat je er zo laconiek mee omgaat.
    Vasthouden die instelling.

    Ik kijk uit naar je vervolg en tot gauw,

    Jacques

  • 30 Januari 2013 - 14:36

    Fennie:

    Wat een avontuur zeg !! En wat een mooie foto's !! Meid, ik kan me voorstellen dat je geniet.
    Ik ben nieuwsgierig naar jouw volgend reisverslag. Veel plezier. Fennie

  • 06 Februari 2013 - 17:35

    Judith Deneer:

    Hi Birgit,

    Ik hoorde van Elmer dat je op trekking bent en dat je ook klimtochten maakt, leuk! Ik heb ook een heel NKBV verleden en vorig jaar nog de Gran Paradiso opgeweest. En wil deze zomer de Mont Blanc op.

    Mooie avonturen beleef je daar! Ik hoop dat alles goed gaat en dat je weer gezond thuiskomt. Ben benieuwd naar jouw verhalen.

    Lieve groet,
    Judith Deneer (vriendin van Taasje).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Torres del Paine

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2013

Terugreis naar huis

15 Februari 2013

Trek op isla navarinno

07 Februari 2013

Tocht naar maghalan pinguins

06 Februari 2013

Terugreis naar punta arenas

05 Februari 2013

Terugreis naar Chili, puerto Natales
Birgit

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1016
Totaal aantal bezoekers 13668

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: